گروه محیط زیست- اسد افلاکی: چهارشنبه گذشته و درست روز قبل از آغاز پاییز، با حکم ریاست سازمان محیط‌زیست 2 معاون مهم این سازمان تغییر کردند و «محمدباقر صدوق» معاون طبیعی و تنوع زیستی این سازمان جای خود را به اصغر محمدفاضل و «محمدباقر نبوی» معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست جای خود را به عبدالرضا کرباسی داد.

جزیره

قرار است امروز یکشنبه (سوم مهرماه) ساعت 11 صبح مراسم معارفه و تودیع معاونان جدید و قدیم در سالن همایش‌های بین‌المللی پارک پردیسان برگزارشود.

برکناری یا بازنشستگی

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که چهارشنبه گذشته صدوق که به مرحله بازنشستگی رسیده در نشست معاونان سازمان محیط‌زیست به‌دلیل اختلاف نظر با ریاست سازمان، جلسه را ترک و همان‌جا اعلام کرده است که تدریس در دانشگاه را به ادامه کار در حوزه معاونت طبیعی با وضعیت موجود ترجیح می‌دهد اما در خبری که همان روز روی خروجی سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت علت تغییر معاونت طبیعی، بازنشستگی صدوق عنوان شده است. فردی که به جای صدوق بر مسند معاونت طبیعی نشسته پیش از این، ریاست دانشگاه محیط‌زیست را برعهده داشته و آن که جایگزین معاون دریایی شده تا قبل از منصب جدیدش مدیرکل دفتر بررسی آلودگی دریایی بوده است.

آنطور که برخی منابع آگاه می‌گویند، صدوق چهارشنبه گذشته در آخرین حضورش در جمع معاونان و رئیس سازمان محیط‌زیست با تغییر کاربری 3 جزیره «فارور»، «بنی فارور» و «هندورابی» به‌ویژه واگذاری جزیره فارور به یک شرکت سرمایه‌گذار برای امور گردشگری مخالفت کرده و هر گونه فعل و انفعالی در این سه جزیره را مغایر با عملکرد جزایر فوق دانسته است.

عزم بربرکناری

همین موضعگیری، عزم ریاست سازمان محیط‌زیست را در برکناری وی جزم می‌کند و از آنجایی که محمد باقر نبوی، معاون دریایی سازمان هم از همان آغاز با واگذاری این سه جزیره مخالفت کرده بود همزمان با صدوق برکنار می‌شود تا مانعی بر سر راه اجرای این مصوبه باقی نماند.تغییر 2 معاون حساس سازمان در یک روز گرچه بی‌سابقه و عجیب به‌نظر می‌رسد اما عجیب‌تر از آن صدور احکام معاونان جدید و انتشار آن روی خروجی سایت رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، لحظاتی پس از جلسه مورد نظر است. نکته قابل تأمل اینکه هرچند انتقاداتی درباره عملکرد صدوق و نبوی وجود دارد اما موضعگیری این دو در قبال جزایر فارور و بنی‌فارور و هندورابی مورد قبول همه صاحب‌نظران محیط‌زیست است.

مصوبه‌ای برای واگذاری

براساس لایحه‌ای که سال قبل به تصویب مجلس رسید، مقرر شد 3 جزیره فارور، بنی فارور و هندورابی برای انجام امور گردشگری به منطقه آزاد کیش واگذار شود.از آنجایی که این سه جزیره از نظر تنوع زیستی اهمیت خاصی دارند این مصوبه مجلس نه‌تنها با انتقاد شدید کارشناسان مواجه شد که اعتراض معاونان محیط‌زیست دریایی و طبیعی سازمان را نیز برانگیخت؛ به‌خصوص آنکه بهترین زیست‌بوم‌های مرجانی خلیج‌فارس در جزیره فارور واقع شده است.

جزیره‌ای با اهمیت اکولوژیک

جزیره فارور و بنی فارور در شمار مناطق حفاظت‌شده ثبت شده‌اند و این دو منطقه زیستگاه پستانداران دریایی از جمله دلفین‌ها و نهنگ‌ها و نیز زیستگاه پرندگان نادری چون عقاب ماهیگیر در ایران است.
اهمیت دیگر جزیره فارور که در 22 کیلومتری شرق جزیره کیش واقع شده آن است که این جزیره با 2620 هکتار مساحت، یکی از منحصربه‌فردترین زیستگاه‌های جبیر (گونه حفاظت شده) محسوب می‌شود که به‌دلیل خالی بودن این جزیره از سکنه و نبودن دشمنان طبیعی، زیستگاهی مناسب برای تکثیر جبیرها به شمار می‌آید؛ این ویژگی اهمیت اکولوژیکی فارور را دو چندان کرده است.

کد خبر 146489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز